Dag 5 - Vad är kärlek?

Det här känns lamt. Det finns ju massa typer av kärlek! (Nu försöker jag vara seriös (och samtidigt låta smart)) :
Jag skulle vilja påstå att det är sjukt svårt att definiera kärlek. Det finns ju dels kärlek i form utav familjeband och släktskap, men givetvis även den sortens kärlek riktad åt vännerna och pojk-/flickvännen. Att man älskar sin familj är för de allra flesta en självklarhet, något som tas för givet. Familjen har ju alltid funnits där, och de har ju känt dig i hela ditt liv (om man inte har småsyskon då, för dom har ju bara känt dig i hela sitt liv. (haha, nu blev det oseriöst igen, sorry.).
Kärleken till en vän tycker jag känns mer osäker. Man kan inte ta en vän för givet på samma sätt som man ofta gör med sin familj. Jag skulle säga att kärleken till en vän måste vårdas för att upprätthållas, och det handlar främst om att bara umgås. (jag tar dock Jonna ganska mycket för givet, men hon är ju practically family :)
Vad gäller kärleken till pojkvännen så kan jag väl först och främst säga att jag inte har någon för tillfället, och det skulle vara en lögn av mig att påstå att jag vet allting om den här typen av kärlek. Jag tror allvarligt talat att man måste vara 67 år och lyckligt gift för att veta helt säkert. Men det jag vet är att man som kär är väldigt sårbar. Enligt mina egna erfarenheter så bygger det till en oerhört stor del på tillit till den andre. Kärlek är på ett sätt att ge den andre alla möjligheter i världen att såra en, och samtidigt lita fullt ut på att denne inte ska göra det. Och det är jävligt läskigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0