9 December

Fredagen den nionde December alltså! Idag ska vi rikta vårt hat mot ofrivilliga samlingsbehov och oförmågan att slänga saker. När jag köper någonting så känner jag att jag är skyldig att ta hand om allting jag tar med mig hem, det vill säga inte bara det jag köpt utan även påsen jag fick det i, eventuell skokartong och givetvis kvittot. För dom som inte är bekanta med problemet kan jag meddela att det är förjävla jobbigt att få plats med allting efter ett tag, speciellt skokartongerna. Jag har gett mig själv en regel att max ha 15 skokartonger åt gången, om jag måste spara en ny så måste en ut. Just nu har jag 17 st (slängde en converselåda nyss, men ska fixa så jag har 18 igen när jag är 18), men eftersom några är av samma märke så kan man säga att det är 15 stycken. Det mesta jag har haft är 27 stycken, men det var ett bra tag sen. Här är en gammal bild på mina dåvarande topp 15
Har även 2 plattångskartonger och en locktångskartong, men idag bet jag ihop och slängde kartongen som jag fick mina datorhögtalare i förra julen (TACK JONNA, ÄLSKAR DOM FORTFARANDE!!)
Idag är det domma som är "de synliga 10" (7 är i garderoben, 10 på garderoben)
I en av kartongerna har jag påsarna fint ihopvikta, vet inte hur många det är men de är iaf från de vanliga butikerna, typ monki, hm, gina, bik bok, glitter, accent, din sko, scorett, lindex osv. Har bara en av varje som ser likadan ut men vissa har olika designer och då får jag ha 2 från samma affär (t.ex h&m som byter hela tiden). Är inte lika fäst vid påsarna som vid kartongerna och kvittona längre men när jag gick i högstadiet och började samla var det helt fruktansvärt svårt att slänga en påse. Nu kan jag tillome ta en påse från samlingen och slänga skräp i sålänge det inte är någon av mina favoriter.
Kvittona får jag dåligt samvete över för dom har jag bara i en låda helt ihopskruvade typ. Men har tänkt köpa en pärm och en häftapparat och häfta in kvittona på papper så fort jag köpt något. Jag sparar inte kvitton från typ konsum eller ica och så, utan mer klädkvitton, om jag har köpt presenter/julklappar eller en plattång eller något annat. Skokvitton gillar jag för då minns man alltid hur kartongen såg ut (och så fäller man en tår för att man tvingat sig själv att slänga just den kartongen).
Räknade till 100 men sen insåg jag att det var alldeles för många kvar för att det skulle vara värt att fortsätta. Men många är det iaf. Det började som ett försök att ordna upp och få koll på min ekonomi genom att se kvittona från allt jag köpt, men slutade som en fin liten samling och icke desto finare ekonomi.
FÖR ATT JAG JUST SKREV EN HEL JÄVLA UPPSATS OM HUR MYCKET DET BETYDER FÖR MIG, OCH JAG VET ATT DET EGENTLIGEN INTE BORDE BETYDA ETT SKIT!! OCH JAG HATAR ATT JAG INTE KAN KONTROLLERA MITT SAMLARBEHOV OCH DET KOMMER GÖRA SÅÅÅÅ ONT NÄR JAG FLYTTAR OCH MÅSTE RENSA PÅ RIKTIGT!! (slängde till exempel en tom parfymflaska innan, men när jag dammade hyllorna och skulle ställa de andra tomma parfymflaskorna till rätta så fick jag panik och rotade fram den igen)

Kommentarer
Postat av: maria

haha jag trodde aldrig att du va så seriös imorse...damn 27 st lådor?!

2011-12-10 @ 00:11:40
Postat av: Anonym

Härlig samlar berättelse.

2011-12-11 @ 12:35:09
Postat av: Julia

Kul att jag satt o läste ett as långt inlägg om dina skokartonger... No life!

2011-12-12 @ 15:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0