Ellen definierar

Underbara bloggläsare, om du mot alla odds råkar vara allergisk mot frukter, nötter, grönsaker, rotfrukter, bönor, plantor eller dylikt så ber jag dig vänligen att trycka på det röda krysset längst uppe till höger på din datorskärm. Jag råder dig alltså att inte läsa vidare om du känner igen dig i att vara allergisk eller överkänslig mot något av de ovannämnda livsmedlen.

Nu till själva diskussionsämnet. Endel smartingar har säkert redan listat ut vad dagens diskussion kommer att handla om, nämligen frukter, nötter, grönsaker, rotfrukter, bönor, plantor och dylikt. Jag och mitt lilla bollplank Saga kunde inte släppa dethär ämnet i måndags och jag kände en stark vilja att skriva ner vad vi kom fram till för framtida bruk.

VARNING!: Texten som följer har inget som helst vetenskapligt stöd, det är min tolkning av världen vi lever i (vet att detta innebär att det stämmer för många av er, men jag ber er; ta det med en nypa salt).

Så, vad är skillnaden på en frukt och en grönsak? Hur definierar man dem?
Min första teori var att en frukt smakar sötare, medan grönsaken i regel är mer "frisk" i smaken. Naturvetenskapligt formulerat så tänkte jag alltså att glukoshalten avgjorde om det var en frukt eller en grönsak. Hypotesen var nästintill perfekt, för vi kunde till och med komma överens om att detta måste vara anledningen till att tomaten är en frukt (vilket den faktiskt är). Sen gick det utför. Frukten citron smakar ju verkligen inte sött, den är ju suuur. Helvete, där sprack den teorin.

Nästa spekulation rörde sättet på vilket frönsaken växte (frönsak är ett allmänt begrepp som omfattar frukter och grönsaker i största allmänhet. Man kan även säga frönsak om något om man är osäker på om det är en frukt eller en grönsak). Vi kom ganska snart fram till att frukter växter på träd (äpple, tomat, mango, päron), och att grönsaker växer i jorden (gurka, sallad).

Vår vän Emma kom direkt med en saboterande faktor som förstörde alla mina barndomsminnen vad gäller "fruktstunden" på dagis. Banan var enligt henne ingen frukt, vilket jag förståss tog ganska hårt. Jag väljer därför att utesluta bananen ur mina kalkyler eftersom allt den gjort sedan i måndags är att skrynkla sönder min hjärna.

Men vad är en rotfrukt då?
Johodu, jag har svaret på den frågan med! Enligt mig så är alla rotfrukter egentligen grönsaker (de växter ju i jorden; rödbetor, potatis, morot). Det som skiljer rotfrukterna från de andra grönsakerna är egentligen bara det faktum att man äter växtens rot istället för själva utväxten. 

För att krångla till saker och ting ännu lite mer så kan jag ju ta upp majsen. Vad fan är majs? Jo, majsen är en gröda, den faller alltså inte under kategorin frönsak på någon punkt överhuvudtaget, och enda anledningen till att folk kallar majs för grönsak är att det smakmässigt sätt passar bra ihop med grönsaker.

Bär, vad är det egentligen?
För mig är bär runda saker. Endel tycker att det finns ett storleksintervall inom vilket bäret måste hålla sig för att kallas bär, men den typen av medeltida tänkande släppte jag för längesedan. Bär för mig är alltså följande: lingon, blåbär, jordgubbar, olika typer av meloner (vatten, honung, nät osvosv), pumpa, björnbär, enbär, rönnbär, vinbär och hjortron. Kan finnas fler men jag tror ni hajjar principen.

Förbannade jordnötter:
Något som under en tid gjort mig upprörd är det faktum att jordnöten inte är en nöt. Det är en sablarns BÖNA, vilket får mig att vilja ringa riksdagen och be dom ändra namnet till jordböna. Men hursomhelst, jag anser att jordnöten är den enda egentliga saken som faktiskt på riktigt hamnar under kategorin frönsak, även om det inte är en frukt eller en grönsak. Varför? Jo, jordnötter växter på träd, vilket enligt min definition gör den till en frukt. Men när trädet ska bilda dessa blivande Snickers, så hamnar dessa i jorden (ca 8 cm ner), vilket egentligen måste innebära att vi har med en grönsak att göra (dom växer ju enligt mig i jorden). Ingenting har någonsin påfrestat min hjärna såsom jordnöten har.

Och precis när du trodde att det inte kunde bli värre, så ser du den här bilden:
Nej nu tackar jag för mig och lovar att aldrig mer skriva ett såhär långt inlägg

Kommentarer
Postat av: nina

sv: åh tackar tackar, vilken ära!

2011-04-06 @ 07:10:28
URL: http://ninahanssson.blogg.se/
Postat av: Ellen

Lugntlugntlugnt!

2011-04-06 @ 09:13:22
URL: http://inadequacy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0